Pundi hempedu pecah

Pundi hempedu (GB) adalah organ berongga yang menyerupai kantung dalam bentuk. Ia terletak di bahagian bawah hati dan berfungsi sebagai takungan hempedu. Sekiranya perlu, rahsia ini dilepaskan ke usus kecil dan mengambil bahagian aktif dalam proses pencernaan. Organ ini mempunyai beberapa zon anatomi: bahagian bawah, badan dan leher.

Saluran pundi hempedu dan saluran empedu membentuk sistem empedu tubuh manusia. Patologi utama organ adalah proses keradangan (cholecystitis), dyskinesia (gangguan pergerakan), polip, cholelithiasis (pembentukan dan pengumpulan calculi dari pelbagai asal), dll. Sebagai akibat kecederaan traumatik, serta komplikasi sejumlah penyakit, pecahnya pundi hempedu dapat terjadi... Apakah keadaan ini, seberapa parah akibatnya, dan apa yang harus dilakukan dengan perforasi pundi hempedu, dibincangkan kemudian dalam artikel.

Sebab-sebabnya

Perforasi pundi hempedu adalah patologi pembedahan akut pada rongga perut. Ia jarang berlaku, tetapi berbahaya kerana komplikasi dan kemungkinan kematiannya. Data statistik menunjukkan bahawa setiap pesakit kedua yang bertemu dengan pundi hempedu yang pecah mempunyai riwayat cholelithiasis (GSD) atau kolesistitis kalkulus (keradangan dalam kombinasi dengan pembentukan kalkuli). 40% pesakit menghidap diabetes mellitus atau keradangan kronik organ tanpa batu.

Penyebab berlubang yang paling biasa dianggap kerosakan pada dinding organ dengan latar belakang kolangitis purulen, kolesistitis purulen dan penyakit batu empedu. Terdapat juga empyema pundi hempedu. Penyakit ini dicirikan oleh pengumpulan kandungan purulen di rongga organ yang terkena. Rawatan patologi pada waktunya disertai dengan penebalan dinding pundi hempedu, merendamnya dengan nanah. Organ menjadi rentan terhadap kerosakan selanjutnya. Empyema juga termasuk dalam senarai penyebab utama berlubang.

Pundi hempedu juga boleh meletup dengan latar belakang penyumbatan saluran sista atau mulut organ dengan batu. Akibatnya, keradangan purulen yang sama timbul, penyebabnya adalah pelanggaran aliran keluar hempedu dan pembiakan aktif mikroorganisma patogen dalam rongga pundi hempedu. Keradangan itu menimbulkan pengumpulan lendir dan eksudat purulen yang besar, yang menyebabkan terlalu banyak meregangkan dinding organ yang rentan.

Setelah berlubang pundi kencing, kemungkinan terjadinya abses perut, keradangan peritoneum, batu di tisu hati, yang penuh dengan kejadian kegagalan hati. Dan juga perforasi pundi hempedu dapat berkembang dengan latar belakang proses keradangan kronik dan ditunjukkan dengan pembentukan fistula yang terbuka di usus kecil..

Faktor-faktor yang memprovokasi berlubang adalah keadaan berikut:

  • diabetes;
  • ZhKB pada masa lalu;
  • serangan kolik bilier;
  • anemia hemolitik;
  • aterosklerosis;
  • patologi sistemik dalam bentuk yang teruk;
  • kecederaan traumatik di hipokondrium kanan.

Tanda-tanda

Gejala pundi hempedu pecah sesuai dengan proses keradangan akut. Pesakit mengadu sakit teruk di sebelah kanan bawah tulang rusuk, yang boleh memancar ke skapula atau bahu. Sindrom nyeri berterusan untuk masa yang lama, yang memungkinkan untuk membezakan keadaan dengan kolik bilier.

Untuk melegakan keadaan kesihatan, pesakit berbaring di sebelah mereka dan menekan lutut ke perut. Kesakitan digabungkan dengan serangan muntah. Dan juga terdapat peningkatan suhu badan, kulit mungkin memperoleh warna kuning. Kompleks gejala ini membicarakan perforasi organ akut. Dan juga mungkin untuk mengembangkan bentuk pecah subakut dan kronik. Subakut berlaku dengan penampilan abses tempatan, kronik - dengan pembentukan fistula.

Bentuk subakut dicirikan oleh hipertermia, kembung dan berat di perut, mual, penurunan tekanan darah, dan berdebar-debar. Sindrom nyeri juga dilokalisasi di hipokondrium kanan. Terhadap latar belakang bentuk kronik, mungkin terdapat klinik badan asing di usus, demam, lemah, kekuningan kulit. Sindrom nyeri tidak begitu ketara.

Peritonitis bilier

Keadaan ini dianggap tidak dapat diprediksi, kerana kematian selepas operasi boleh mencapai 45%. Peritonitis hempedu sukar didiagnosis pada peringkat awal. Sebagai tambahan kepada peritonitis berlubang, bentuk peluh dan pasca operasi juga diperhatikan dalam latihan pembedahan..

Tapak berlubang yang khas adalah leher dan bahagian bawah organ. Tahap awal patologi berlangsung dari beberapa jam hingga sehari. Dalam tempoh ini, peritonitis tempatan menjadi bentuk meresap. Pesakit mengadu sakit, loya dan muntah. Pesakit ditutupi dengan peluh yang sejuk dan melekit, tidak dapat menarik nafas dalam-dalam, sehingga pernafasannya cepat dan dangkal. Dalam kes yang jarang berlaku, suhu badan tetap berada dalam had normal, tetapi lebih kerap ia meningkat. Nadi cepat, dan tekanannya sedikit berkurang. Palpasi perut menentukan ketegangan pelindung otot dinding perut.

Tahap seterusnya peritonitis bilier adalah toksik. Ia biasanya berlaku dalam satu hari dari saat patologi mula berkembang dan dapat berlanjutan selama 1-2 hari lagi. Gejala tahap toksik yang teruk:

  • dahaga berterusan;
  • muntah disebut "fecal" (muntah berwarna gelap, mempunyai bau fetid);
  • berpeluh berlebihan;
  • pucat kulit;
  • penajaman ciri wajah;
  • akrosianosis;
  • pernafasan cetek yang kerap, gangguan irama;
  • menurunkan tekanan darah;
  • takikardia;
  • lidah kering dengan lapisan gelap;
  • simptom positif Shchetkin-Blumberg.

Pesakit sedar, tetapi serangan kecelaruan, pencerobohan yang tidak terkawal dapat diperhatikan. Ini diikuti oleh tahap perubahan yang tidak dapat dipulihkan. Keadaan pesakit dalam jangka masa ini sangat sukar:

  • kesedaran yang keliru;
  • kulit pucat dan kuning;
  • anggota badan mempunyai warna kebiruan;
  • pernafasan cetek;
  • nadi dan tekanan hampir tidak dapat didengar;
  • palpasi perut secara praktikal tidak menyebabkan kesakitan.

Tidak ada perbezaan yang jelas antara tahap peritonitis dengan latar belakang pundi hempedu yang pecah, oleh itu penting untuk mendiagnosis patologi dan memberikan bantuan kepada pesakit seawal mungkin. Ini akan meningkatkan ramalan yang baik..

Diagnostik

Pesakit mesti dirujuk oleh ahli gastroenterologi dan pakar bedah. Dari kaedah diagnostik makmal, penting untuk melakukan ujian darah umum, yang akan menunjukkan peningkatan jumlah leukosit, penurunan kadar hemoglobin. Dan anda juga harus mengkaji hasil biokimia darah, di mana peningkatan tahap transaminase, alkali fosfatase dan bilirubin akan diperhatikan.

Ultrasound, tomografi yang dikira dan MSCT akan membantu mengesahkan atau menafikan bahawa pundi hempedu telah pecah. Kolangiopancreatografi retrograde dilarang, kerana dengan latar belakang perforasi, agen kontras dapat memasuki rongga perut. Kaedah diagnostik maklumat lain adalah laparoskopi. Ia biasanya dipilih ketika fistula disyaki..

Rawatan

Apa yang harus dilakukan dalam kes klinikal tertentu, akan diminta oleh pakar yang melakukan pemeriksaan menyeluruh terhadap pesakit. Apabila diagnosis disahkan, pesakit dihantar ke unit rawatan intensif atau segera ke unit operasi. Rawatan memerlukan campur tangan pembedahan segera untuk menghilangkan patologi yang ada dan mencegah perkembangan akibat yang serius.

Sebelum operasi, terapi infus disyorkan, ubat penghilang rasa sakit dan agen antibakteria spektrum luas diberikan. Dan juga sebelum pembedahan, adalah mustahak untuk mendapatkan pampasan untuk kegagalan pelbagai organ, yang diperhatikan dengan latar belakang peritonitis bilier. Setelah stabil keadaan pesakit, pembedahan ditunjukkan.

Pakar melakukan laparotomi garis tengah. Pundi hempedu yang terkena dikeluarkan, sanitasi dan saliran rongga perut juga diperlukan. Doktor mesti memeriksa semua tempat di mana nanah boleh mengalir, dan juga kawasan-kawasan di mana abses boleh terbentuk. Sekiranya tidak terdapat kandungan purulen atau hempedu di rongga perut, keadaan sambungan hepatik dianalisis dengan teliti. Pewarnaannya dalam warna zaitun menunjukkan kemungkinan berlubang intrahepatik pundi hempedu dan pembentukan abses hati..

Selepas pembedahan, pemberian penyelesaian dan antibiotik berterusan. Gabungan beberapa antibiotik dianggap berkesan, terutamanya dalam kombinasi dengan ubat sulfa. Setelah menerima hasil analisis untuk kepekaan mikroflora, rejimen rawatan diperbaiki.

Sekiranya pesakit mempunyai peritonitis, pencegahan perkembangan sindrom hipertermik adalah wajib dalam tempoh selepas operasi. Peningkatan suhu badan dalam kombinasi dengan takikardia dan hipotensi memerlukan penggunaan semua kaedah yang mungkin untuk menormalkan penunjuk ini (penyejukan dengan kaedah fizikal, Amidopyrine, Pipolfen, pemberian hidrokortison).

Secara selari, kaedah berikut digunakan (untuk tujuan detoksifikasi, mengurangkan intensiti tindak balas katabolik, menormalkan keseimbangan air):

  • penyelesaian hemodesis dan kalsium klorida;
  • ubat antienzim;
  • antihistamin;
  • steroid anabolik;
  • glukosa dan garam;
  • protein hidrolisis.

Selanjutnya, penting untuk memulihkan fungsi saluran gastrointestinal, untuk mencegah perkembangan paresis dan atony usus, kemunculan komplikasi tromboemboli. Ini adalah rancangan rawatan untuk pesakit dengan perforasi pundi hempedu. Ubat-ubatan tertentu dipilih secara individu.

Kesimpulannya

Berlubang mana-mana organ rongga perut dianggap sebagai keadaan yang sangat serius yang memerlukan rawatan pembedahan segera. Tidak ada langkah-langkah khusus untuk mencegah pecahnya pundi hempedu, oleh itu sangat penting untuk mengenal pasti dan merawat penyakit saluran gastrousus pada masanya dan organ-organ sistem empedu khususnya.

Gejala perforasi pundi hempedu

Pelanggaran integriti pundi hempedu adalah keadaan yang membahayakan kesihatan dan kadang-kadang membahayakan nyawa. Ia boleh menjadi akut atau kronik, disertai dengan membuang hempedu ke rongga perut. Sekiranya anda mengesyaki pecahnya pundi hempedu, terutama yang sakit, campur tangan pembedahan diperlukan secepat mungkin.

Sebab-sebabnya

Perforasi pundi kencing paling kerap berlaku akibat keradangan kronik atau adanya batu yang mencederakan organ. Dinding menjadi lebih tipis, kerana proses keradangan, timbulnya nekrosis. Hempedu dari organ memasuki rongga perut, menyebabkan peritonitis. Pus berkumpul di pundi kencing yang meradang, yang menyebabkan peregangan, penipisan, dan kemudian pecahnya dinding organ. Sekiranya proses keradangan tidak dirawat dan gejala tidak diendahkan, organ itu cacat dan fungsinya hilang..

Perforasi pundi hempedu juga boleh berlaku akibat kecederaan:

  • luka tikaman;
  • dilanda atau kemalangan;
  • pembedahan yang tidak berjaya;
  • kehadiran batu tajam di dalam.

Kemungkinan pecahnya meningkat dengan lenturan kongenital, bentuk organ yang tidak teratur, dan keradangan. Pundi hempedu yang sihat elastik dan tidak menonjol di luar tulang rusuk yang melindunginya dari hentaman, jadi tidak mudah mencederakannya.

Pada usia tua, pecah berlaku lebih kerap disebabkan oleh penurunan keanjalan organ. Dengan penyakit batu empedu, "bedores" muncul di dinding, yang juga meningkatkan risiko ulserasi dan perforasi.

Diagnosis

Kadang-kadang gejala pundi hempedu yang pecah dikelirukan dengan kolesistitis akut atau batu yang tersekat di saluran empedu. Tetapi kesakitan berlubang biasanya lebih teruk dan terus meningkat. Terdapat peningkatan suhu badan, kemerosotan tajam dalam keadaan umum. Doktor mendedahkan gejala "perut akut" dengan palpasi.

Gambaran umum dan intensiti tanda-tanda perforasi bergantung pada bentuk penyakit - ia boleh menjadi akut, kronik atau subakut. Untuk gejala kabur, pemeriksaan ultrasound atau laparoskopi rongga perut dilakukan. Pemeriksaan membantu mengesan pelanggaran aliran keluar hempedu, kehadiran batu dan nanah, fistula, abses. Dalam analisis darah, peningkatan leukosit dan ESR, neutrofil tikaman dikesan. Semasa ujian hati, terdapat peningkatan fosfatase alkali, ALT, AST dan bilirubin.

Gejala dan Rawatan

Perforasi pundi hempedu adalah keadaan yang mengancam nyawa yang memerlukan kemasukan ke hospital dan pembedahan dengan segera. Pakar bedah membuang kandungan pundi hempedu dari rongga perut, mengambil langkah-langkah untuk membasmi kuman. Organ itu sendiri mesti dijahit di tempat pecah. Sekiranya terdapat sebilangan besar batu atau kecacatan yang ketara, penyingkiran empedu sepenuhnya.

Dalam artikel ini, kami meninjau klinik yang melakukan operasi sedemikian, dan membuat analisis harga untuk penyingkiran pundi hempedu.

Rehat tajam

Keadaan pesakit dicirikan oleh rasa sakit yang tajam di sebelah kanan dan kenaikan suhu. Pecah akut berlaku kerana peningkatan tekanan yang tajam pada dinding pundi kencing akibat pengumpulan nanah atau adanya batu. Rasa sakit terus meningkat, apabila kandungan pundi kencing memasuki rongga perut, gejala peritonitis muncul:

  • loya muntah;
  • kenaikan suhu yang cepat;
  • penghindaran terhadap makanan;
  • kelemahan;
  • penyakit kuning kadang-kadang berlaku.

Ini adalah bentuk perforasi yang paling berbahaya, di mana kekurangan rawatan perubatan boleh membawa maut dalam beberapa jam..

Pecah subakut

Pesakit mengalami abses subhepatic - tumpuan keradangan purulen di tempat pecah. Gejalanya sama seperti dalam bentuk akut, hanya kurang ketara. Tetapi keadaan ini tidak kurang berbahaya, kerana sepsis dapat terjadi ketika jangkitan dari pundi hempedu memasuki aliran darah. Di hospital, abses dikeluarkan, penyebaran jangkitan yang lebih jauh dikendalikan dengan antibiotik dan penyakit yang mendasari yang menyebabkan keradangan dirawat.

Pecah kronik

Ia dicirikan oleh pembentukan saluran fistulous dari pundi hempedu ke organ jiran - perut atau duodenum. Keadaan ini dapat bertahan lama, menyebabkan batu dan kandungan pundi kencing memasuki usus dan perut. Akibat pergerakan terbalik, bakteria dari usus dapat dilemparkan ke pundi hempedu. Gejala tidak selalu diucapkan, biasanya diperhatikan:

  • serangan mual dan muntah;
  • sakit di bahagian kanan;
  • kekuningan dan gatal-gatal pada kulit;
  • kenaikan suhu berkala atau berterusan.

Pemburukan keadaan menyebabkan pemindahan mikroba ke pundi hempedu dari usus dan perkembangan jangkitan. Selalunya, jurang seperti itu dikesan hanya semasa pemeriksaan dengan ultrasound atau laparoskopi..

Komplikasi pecah

Perforasi pundi hempedu adalah keadaan yang mengancam kesihatan dan kehidupan manusia. Akibat kemasukan kandungan organ ke rongga perut, peritonitis segera mula berkembang. Perforasi akut dan subakut adalah yang paling berbahaya - keadaan kejutan, keracunan badan mungkin berlaku. Sekiranya anda mengesyaki pundi hempedu pecah, serangan sakit tajam di hipokondrium kanan, anda mesti segera menghubungi doktor.

Apa yang boleh menyebabkan perpecahan

Sekiranya anda tidak mengambil langkah tepat pada masanya terhadap penyebaran kandungan pundi hempedu ke seluruh badan, keracunan dan kematian adalah mungkin. Abses subhepatic menyumbang kepada mampatan usus.

Dengan pecahnya kronik, organ tetangga berisiko, penyumbatan usus mungkin berlaku kerana batu memasuki usus. Dalam kes sedemikian, kalkulus dikeluarkan secara pembedahan bersama dengan sebahagian usus..

Pencegahan

Untuk mengelakkan pecahnya pundi hempedu, rawatan proses keradangan tepat pada masanya, perlu mengambil tindakan terhadap pembentukan batu. Gejala keradangan pundi hempedu (gangguan pencernaan, sakit di sebelah kanan, mual) memerlukan rawatan dan rawatan perubatan tepat pada masanya.

Untuk memerangi keradangan, ubat antimikroba, koleretik dan antispasmodik ditetapkan. Sekiranya terdapat batu, pertama kali dilarutkan dengan menyuntik ubat terus ke organ atau membawanya secara oral dalam bentuk tablet.

Dengan sebilangan besar kalkuli yang tidak dapat diterima oleh terapi konservatif, penyingkiran pundi hempedu ditunjukkan. Operasi ini dapat membantu mengelakkan keadaan yang mengancam nyawa yang boleh terjadi pada bila-bila masa dengan keradangan dan penumpukan organ pada batu.

Bolehkah pundi hempedu pecah dan apa yang perlu dilakukan pada masa yang sama?

Kesakitan yang teruk di hipokondrium yang betul, suhu badan yang tinggi, terutamanya setelah makan kalori tinggi (berlemak, goreng pedas, makanan asap), kelemahan berterusan dan gejala serupa yang lain mungkin menunjukkan kedua-dua penyakit akut penyakit radang sistem hepatobiliari (kolesistitis, kolangitis), dan pecahnya dinding pundi hempedu.

Patologi ini boleh membawa maut kerana keracunan darah, peritonitis. Sekiranya anda berjumpa doktor tepat pada waktunya, perjalanan rawatan dan pemulihan seterusnya tidak lebih dari 3 minggu.

Sekiranya berlaku kelewatan - enam bulan atau lebih dengan keterbatasan lebih lanjut fungsi sistem hepatobiliari. Untuk mengenali patologi tepat pada waktunya, anda perlu mengetahui ciri khasnya..

penerangan ringkas mengenai

Pecah atau perforasi pundi hempedu - melalui kerosakan pada dindingnya dengan penembusan hempedu berikutnya ke dalam usus dan atau rongga perut.

Terdapat 3 bentuk patologi.

TajamMelemparkan sejumlah besar hempedu ke rongga perut; gejala yang ketara; nada suara sebagai komplikasi utama.
SubakutManifestasi gejala yang tidak berubah-ubah; hempedu memasuki rongga perut dalam bahagian kecil yang tidak sama; komplikasi utama adalah keracunan darah.
KronikBile memasuki saluran pencernaan melalui fistula; di pundi hempedu - bakteria dan kulat; peningkatan gejala yang berterusan, bersifat akut atau berkembang; komplikasi - keradangan yang luas, supurasi, nekrosis, sirosis hati.

Gejala biasa

Terdapat gejala yang muncul tanpa mengira bentuk patologi.

  1. Loya.
  2. Sakit di kawasan hati.
  3. Perubahan warna kulit.
  4. Kenaikan suhu.

Keamatan gejala bergantung pada ukuran pecah dan konsistensi hempedu (semakin tinggi keasidan hempedu, semakin jelas gejala dengan bentuk aliran yang sesuai).

Ciri khas patologi hati, keradangan pundi hempedu - simptomologi meningkat dengan penggunaan madu. Dari hepatitis - sakit, berkedut tidak stabil, mungkin terdapat gegaran anggota badan.

Gejala mengikut bentuk aliran

Terdapat gejala khas untuk setiap bentuk patologi..

Tajam
  1. Menyumpah ganas; campuran emetik pahit sangat pahit, kekuningan.
  2. Selepas muntah - luka terbakar pada nasofaring.
  3. Kenaikan suhu secara mendadak melebihi 39.
  4. Pengsan.
  5. Berpeluh berat.
  6. Demam.
  7. Penyebaran kekuningan kulit dengan cepat.
  8. Kebas pada anggota badan.
  9. Sesak nafas dengan perubahan irama degupan jantung.
Subakut
  1. Meningkatnya gejala.
  2. Kolik di hati dengan kenaikan suhu selepas makan makanan.
  3. Berdenyut di seluruh perut, sebelum sakit girdle.
  4. Kesakitan spasmodik; intensiti menurun ketika berbaring.
  5. Selepas gula-gula - peningkatan air liur.
  6. Dalam sehari, suhu meningkat hingga 38.5, tanpa mengira pengambilan makanan; selama 2-3 hari 39 ke atas.
  7. Perut kembung, disertai dengan kesakitan yang teruk; sakit memancar ke perut.
  8. Dispepsia - semasa buang air besar, dubur terbakar; selepas - sakit seperti buasir.
  9. Meningkatkan loya dengan muntah - darah dalam campuran muntah selama 2-3 hari; selama 4-5 hari - nanah.
  10. Kekuningan kulit yang kuat.
  11. Kelemahan berterusan dengan pengsan.
  12. Denyut jantung meningkat ketika suhu meningkat.
  13. Selepas muntah, penurunan tekanan darah yang tajam.
  14. Sakit ketika minum cecair bermula dari 3-5 hari.
Kronik
  1. Loya berkala.
  2. Peningkatan suhu sedikit selama 3-4 hari.
  3. Menggigil ringan.
  4. Menguning sedikit kulit.
  5. Sembelit, kembung perut.
  6. Pembesaran hati dalam jumlah kerana pengambilan hempedu, Escherichia coli.
  7. Kembung.
  8. Sensasi terbakar semasa membuang air kecil.
  9. Sakit di pankreas selama 3-5 hari.
  10. Perubahan degupan jantung sedikit.
  11. Kehilangan kekuatan kecil.
  12. Untuk keradangan reaktif: sakit sendi yang teruk; peningkatan suhu melebihi 39.5 sepanjang hari, anda tidak boleh menurunkan antipiretik; kekejangan otot rangka yang teruk sehingga kehilangan mobiliti sepenuhnya; titik merah, bintik-bintik di seluruh badan; pernafasan yang sukar; pembengkakan otot perut yang ketara; kemungkinan pembengkakan anggota badan.
  13. Suppuration: kenaikan suhu badan secara tiba-tiba di atas 40; bau nanah dari mulut; kelenjar getah bening yang diperbesar; nanah di dalam najis; kesemutan di kawasan lampiran adalah mungkin; sedikit kulit biru di tempat semburan.

Gejala bentuk akut muncul hingga 1.5 jam. Sifat simtomatologi perlahan-lahan berkurang - menghakis ujung saraf di tempat kecederaan.

Kronik - manifestasi diprovokasi oleh: pengambilan mikroflora patogen dari saluran gastrointestinal, mengangkat berat, makan makanan berat, peningkatan keasidan hempedu.

Lihat video untuk gejala yang harus anda perhatikan:

Sebab-sebabnya

Sebab utama adalah pergerakan batu bersudut tajam. Lain-lain:

  1. Kecederaan: hembusan - pelepasan hempedu yang tajam - ukuran jurang yang ketara; aktiviti fizikal yang sengit atau tidak biasa - demam, terbakar di tempat pecah, sebagai peraturan, pecah membujur bentuk yang betul; patologi kongenital - aktiviti fizikal kecil. Memakai tali pinggang yang ketat, selekoh kerap.
  2. Proses keradangan yang berpanjangan - jika terdapat bekas luka atau penipisan dinding tempatan.
  3. Peningkatan keasidan hempedu - pelbagai mikrokrok dengan perforasi berikutnya.
  4. Penyakit autoimun - penipisan dinding secara beransur-ansur - peningkatan suhu tanpa sensasi tidak selesa yang lain.
  5. Akibat pembedahan perut yang tidak mahir.
  6. Penyalahgunaan teh herba untuk menurunkan berat badan - penipisan dinding di seluruh pundi hempedu - bentuk akut - biasanya membawa maut.
  7. Penyakit imun dan atau mengambil ubat-ubatan, atau ubat-ubatan rakyat yang mengeluarkan nutrien makro dari badan, memusnahkan protein, termasuk alkohol.

Gejala pecah atau perforasi pundi hempedu berbeza dengan kolesistitis dan kolangitis dengan cara berikut.

  1. Keamatan kesakitan bergantung pada pengambilan makanan dan cecair.
  2. Kesakitan yang seragam di seluruh rongga perut, dan pada penyakit radang sistem hepatobiliari, ia merebak ke perut, bahu kanan.
  3. Pembakaran tisu lembut ke seluruh perut.
  4. Suhu meningkat seketika dan praktikal tidak sesat, kecuali untuk NVP.

Diagnostik

Bentuk kronik ditentukan oleh hasil ujian darah umum - petunjuk batang nuklear di atas 25 adalah tanda pasti fistula; maka ultrasound dilakukan mengikut keluhan pesakit.

Aduan kesakitan di hipokondrium dan loya yang betul dengan ESR 20 ke atas dan leukosit di atas 18 - alasan untuk melakukan ultrasound.

ESR tinggi dan leukosit di bawah 5 - tahap akut penyakit imun, dan dalam kombinasi dengan aduan gejala ciri - tahap subakut dengan sepsis.

Untuk menentukan patologi dengan kaedah instrumental, ultrasound mencukupi - ukuran jurang dan atau banyaknya perforasi.

Ujian darah biokimia diperlukan untuk menentukan komplikasi.

Pada palpasi - rasa sakit yang tajam memancar ke buah pinggang dan hati - menahan nafas secara tidak sengaja.

Rawatan

Rawatan dijalankan dalam 4 peringkat.

  1. Bersedia untuk pembedahan.
  2. Pembedahan untuk membuang pundi hempedu atau menjahit kawasan yang rosak.
  3. Penghapusan keradangan atau pembengkakan semasa pelepasan atau peredaran hempedu secara spontan.
  4. Rawatan komplikasi atau pemulihan.

Jahitan hempedu disarankan hanya dengan berlubang. Dalam kes lain, kolesistektomi.

Buang keradangan dengan glukokortikosteroid. Pengecualian adalah alahan, penyakit autoimun. Dalam kes terakhir, ubat anti-radang dan imunosupresif bukan steroid.

Dengan peritonitis, sepsis, rawatan dijalankan dengan infus, bergantung pada patogen. Lebih berkesan - cephalosporins dari 2-4 generasi - hepatoprotector dengan kapasiti regenerasi tinggi (lebih baik dengan susu thistle), siklofosfamid.

Untuk pemulihan, jangan gunakan vitamin C, disarankan untuk mengecualikan buah sitrus, rosehip decoctions, beri selama 2 minggu pertama selepas pembedahan.

Ramalan

Kebarangkalian paling rendah untuk bertahan hidup pada tahap akut adalah kurang dari 50%, bergantung kepada rawatan segera. Bentuk subakut lebih berbahaya kerana gejala pendam. Sepsis darah selama lebih dari 3 hari, kurang dari 20% kelangsungan hidup. Kronik - kurang daripada 1% kematian.

Pencegahan

Sekiranya anda mengalami ketidakselesaan di hati, jangan ubat sendiri! Ini benar terutamanya untuk perubatan tradisional - ramuan herba meningkatkan keasidan darah dan hempedu. Jangan menyalahgunakan analgesik dan antipiretik berdasarkan parasetamol dan asid salisilik.

Lakukan ultrasound perut sekurang-kurangnya sekali setahun. Tidak menghilangkan kepahitan di mulut dengan gula-gula - peningkatan pesat dalam keasidan hempedu. Jangan gunakan urut lebih dari 3 kali seminggu sebagai kaedah untuk mempromosikan tinja. Jangan menahan keinginan untuk membuang air besar, perut kembung.

Jangan menggunakan sayur-sayuran, diet buah-buahan yang kerap. Daging harus dimasukkan ke dalam diet sekali sehari. Jangan memakai tali pinggang yang ketat atau pakaian yang ketat. Jangan mandi kontras selepas bersenam.

Jangan angkat berat yang tidak biasa - setelah mengangkatnya, tarik nafas dengan kerap dan dalam. Ini juga berlaku untuk jarak jauh dan atau dengan kelajuan tinggi tanpa persiapan yang betul..

Biarkan tali pinggang yang diikat dengan kemas masuk perlahan-lahan, bernafas perlahan. Sekiranya terdapat sensasi terbakar, berdenyut - berhenti sehingga perasaan ini hilang.

Ikuti ujian risiko batu empedu!

Kesimpulannya

  1. Pundi hempedu yang pecah sering membawa maut.
  2. Sebab utama adalah batu di pundi hempedu, dan patologi juga berlaku kerana kecederaan dan peningkatan keasidan hempedu.
  3. Ciri khas dari simtomatologi adalah sakit perut yang stabil dan teruk yang bertambah buruk selepas makan dan minum.

Rawatan terdiri daripada 4 peringkat; campur tangan pembedahan adalah kaedah utama.

Bagaimana pundi hempedu pecah, dan tanda-tanda apa yang menyertainya

Pecahnya pundi hempedu, seperti organ berongga lain, disebut "perforasi". Masalah ini tidak semestinya lubang besar, kadang-kadang ia adalah pembentukan lubang kecil yang melanggar integriti. Ini diprovokasi oleh pelbagai alasan. Tetapi selalunya ini berlaku disebabkan oleh manifestasi penyakit kronik dalam tubuh atau patologi serius yang timbul terhadap latar belakang keradangan di dalam badan..

Punca berlubang yang dihasilkan

Perforasi pundi hempedu boleh berlaku kerana pelbagai sebab - dari kecederaan mekanikal akibat kemalangan atau jatuh. Masalah seperti ini hampir mustahil untuk ditentukan tepat pada waktunya, jadi anda harus segera pergi ke hospital dan melakukan pemeriksaan dengan menggunakan peralatan yang mencukupi. Dalam kes ini, kelewatan boleh membawa maut kepada pesakit. Sebab lain yang menyebabkan pundi hempedu boleh pecah termasuk:

  • keradangan pundi hempedu yang berpanjangan dan ketara, yang menyebabkan kerosakan tisu dan pecah berikutnya,
  • sebilangan besar batu di pundi hempedu dapat berfungsi sebagai permulaan nekrosis tisu organ, dan kemudian penyakit batu empedu menjadi penyebab berlubang,
  • enapcemar empedu yang terhasil daripada pengumpulan garam kalsium, kristal pigmen dan kolesterol yang banyak terkumpul di saluran empedu,
  • empyema adalah alasan umum bahawa ia membusuk semasa perkembangan keradangan purulen; orang tidak hidup lama tanpa rawatan pembedahan keadaan ini,
  • sebarang kecederaan akibat tembakan atau luka pisau menyebabkan organ itu pecah, kerana lokasi pundi kencing terjejas.

Walau bagaimanapun, akibat trauma jarang menyebabkan pundi kencing pecah. Kira-kira 2 dari 100 orang terkoyak akibat kecederaan, kerana terlindung dengan baik oleh tulang rusuk. Dan kerana organ yang sihat, akibat tekanan atau mampatan, hanya memindahkan sebahagian hempedu ke dalam saluran, ini tidak boleh terjadi pada orang yang sihat. Organ meletup sekiranya bengkok, vasokonstriksi atau halangan lain muncul dalam perjalanan. Tetapi sebab yang paling umum bahawa pundi hempedu pecah secara tiba-tiba adalah proses keradangan di dinding organ - kolesistitis. Dengan kolesistitis kalkulus, aliran keluar hempedu terganggu oleh kehadiran batu. Dengan edema beralkali tisu empedu berlaku. Air mata boleh berlaku dalam kedua bentuk.

Kedua-dua perforasi dan peritonitis adalah keadaan tubuh yang memerlukan kunjungan segera ke hospital, kerana pesakit tidak dapat hidup tanpa rawatan perubatan yang tepat..

Gejala apa yang dapat ditentukan

Pundi hempedu yang pecah mempunyai simptom berikut - pesakit mula mengalami kesakitan teruk di bahagian perut. Selalunya ia disertai bukan hanya dengan luka, tetapi juga pingsan atau pucat pada kulit. Pesakit tiba-tiba berasa lebih teruk. Tanda-tanda berlubang selalu terang dan sukar untuk diabaikan.

Gejala pundi hempedu pecah yang muncul kerana perkembangan kolesistitis:

  • hempedu yang pecah menyebabkan kesakitan yang tidak dapat ditoleransi di bawah tulang rusuk di sebelah kanan,
  • orang itu akan muntah dan muntah tanpa tanda-tanda peningkatan,
  • kerosakan selalu disertai dengan kenaikan suhu,
  • kemunculan komplikasi dalam bentuk kembung, najis tidak stabil dan tanda-tanda keracunan serius yang lain.

Terdapat juga sensasi ilusi untuk sihat ketika organ mula pecah. Berlubang akibat keradangan atau penyakit kronik menimbulkan perasaan bahawa semuanya telah berlalu - untuk waktu yang singkat tidak ada yang menyakitkan dan pesakit nampaknya sihat.

Rawatan hospital

Pengesanan dan rawatan pecah tidak dilakukan di rumah. Untuk mengenal pasti perforasi atau peritonitis akut pada orang, keperluan mendesak untuk menghubungi institusi perubatan. Selalunya pesakit mengalami gejala keracunan akut badan - demam tinggi, penampilan perut kembung, degupan jantung yang kuat dan sekejap dan pernafasan cetek, dehidrasi teruk, mual dan muntah, bibir kering dan cepat retak, rasa hempedu muncul di mulut.

Anda harus memahami bahawa mangsa berada dalam bahaya yang nyata, kerana gejala dan keadaan seperti itu tidak dapat dikelirukan dengan orang lain, dan rasa sakitnya akan terlalu kuat. Sekiranya terdapat manifestasi gejala seperti itu, anda perlu segera menghubungi ambulans dan tidak melakukan aktiviti amatur, kerana sepsis akan berkembang sangat cepat, yang mengakibatkan kematian awal. Percubaan untuk merawat pecah di rumah dan dengan antispasmodik konvensional dijamin membawa kepada kematian pesakit..

Diagnosis dibuat setelah imbasan ultrasound dan ujian mendesak, jika keadaan pesakit disahkan, dia segera dihantar ke bahagian pembedahan untuk operasi. Sekiranya mungkin, pakar bedah menjahit luka setelah membuang semua hempedu yang tumpah sekiranya pecah di rongga perut. Sekiranya mustahil untuk menjahitnya, maka ia mesti dikeluarkan. Setelah semua manipulasi dilakukan, pakar membasmi kuman operasi dan menjahitnya.

Pecahnya pundi hempedu: gejala, sebab, rawatan dan akibatnya

Salah satu keadaan mendesak yang memerlukan campur tangan pembedahan adalah pecahnya (perforasi) dinding pundi hempedu. Sebagai peraturan, patologi ini berkembang akibat penyakit kronik hati dan saluran empedu, dalam beberapa kes penyebabnya mungkin kecederaan pada perut. Perlu disebutkan bahawa gejala pundi hempedu pecah pada anjing dan kucing serupa dengan yang berlaku pada manusia..

Sebab-sebabnya

Pecah (perforasi) dinding pundi hempedu didahului oleh sebab-sebab tertentu. Keadaan tertentu boleh menjadi prasyarat untuk perkembangan keadaan patologi seperti itu..

  • Proses fokus keradangan berlaku secara langsung di pundi hempedu itu sendiri, akibatnya adalah pemusnahan dinding organ, yang seterusnya menyebabkan pembentukan pecah pada mereka. Sebagai peraturan, pecahnya pundi hempedu adalah akibat kolesistitis (penyakit kronik saluran empedu). Dengan penyakit ini, aliran keluar hempedu sukar dilakukan, yang menyebabkan berlakunya perforasi pada tisu pundi kencing.
  • Pembentukan di dalam pundi hempedu banyak batu empedu ciri, yang mencederakan (menekan) atau menyebabkan nekrosis dinding organ itu sendiri.
  • Pelbagai kecederaan, pukulan, luka di hipokondrium kanan boleh mencetuskan perforasi mekanikal dan pecahnya dinding pundi hempedu.

Mengapa penyakit itu berlaku

Sebab-sebab berlubang bilier adalah seperti berikut:

  1. Keradangan organ yang berpanjangan dan sengit (kolesistitis). Ia menyebabkan kerosakan pada dinding pundi kencing dan pecahnya..
  2. Sebilangan besar batu akibat kolelitiasis, yang dapat menipiskan tisu, menyebabkannya pecah.
  3. Pengumpulan karbonat, pigmen, kristal kolesterol yang berlebihan di saluran empedu.
  4. Keradangan organ bernanah (empyema), berlangsung lama tanpa rawatan wajib.
  5. Tembakan dan kesan tikaman ke perut. Kecederaan seperti ini sangat jarang berlaku, kerana organ ini dilindungi oleh tulang rusuk..

Bentuk akut

Bentuk akut perkembangan patologi dicirikan oleh tanda-tanda yang serupa dengan kolesistitis akut, yang sering menjadi penyebab berlubang, termasuk:

  • tanda-tanda keradangan umum: suhu badan meningkat dengan mendadak, pesakit enggan makan, mengadu loya dan kerap muntah;
  • kulit dan membran mukus sebahagiannya memperoleh warna kuning;
  • sensasi sakit akut dicatatkan di kawasan hipokondrium kanan, dengan palpasi rasa sakit semakin meningkat, keadaan dan reaksi kulit dan otot di tempat penyetempatan kesakitan serupa dengan peritonitis khas.

Peritonitis bilier

Keadaan ini dianggap tidak dapat diprediksi, kerana kematian selepas operasi boleh mencapai 45%. Peritonitis hempedu sukar didiagnosis pada peringkat awal. Sebagai tambahan kepada peritonitis berlubang, bentuk peluh dan pasca operasi juga diperhatikan dalam latihan pembedahan..

Tapak berlubang yang khas adalah leher dan bahagian bawah organ. Tahap awal patologi berlangsung dari beberapa jam hingga sehari. Dalam tempoh ini, peritonitis tempatan menjadi bentuk meresap. Pesakit mengadu sakit, loya dan muntah. Pesakit ditutupi dengan peluh yang sejuk dan melekit, tidak dapat menarik nafas dalam-dalam, sehingga pernafasannya cepat dan dangkal. Dalam kes yang jarang berlaku, suhu badan tetap berada dalam had normal, tetapi lebih kerap ia meningkat. Nadi cepat, dan tekanannya sedikit berkurang. Palpasi perut menentukan ketegangan pelindung otot dinding perut.

Tahap seterusnya peritonitis bilier adalah toksik. Ia biasanya berlaku dalam satu hari dari saat patologi mula berkembang dan dapat berlanjutan selama 1-2 hari lagi. Gejala tahap toksik yang teruk:

Penyingkiran pundi hempedu

  • dahaga berterusan;
  • muntah disebut "fecal" (muntah berwarna gelap, mempunyai bau fetid);
  • berpeluh berlebihan;
  • pucat kulit;
  • penajaman ciri wajah;
  • akrosianosis;
  • pernafasan cetek yang kerap, gangguan irama;
  • menurunkan tekanan darah;
  • takikardia;
  • lidah kering dengan lapisan gelap;
  • simptom positif Shchetkin-Blumberg.

Pesakit sedar, tetapi serangan kecelaruan, pencerobohan yang tidak terkawal dapat diperhatikan. Ini diikuti oleh tahap perubahan yang tidak dapat dipulihkan. Keadaan pesakit dalam jangka masa ini sangat sukar:

  • kesedaran yang keliru;
  • kulit pucat dan kuning;
  • anggota badan mempunyai warna kebiruan;
  • pernafasan cetek;
  • nadi dan tekanan hampir tidak dapat didengar;
  • palpasi perut secara praktikal tidak menyebabkan kesakitan.

Tidak ada perbezaan yang jelas antara tahap peritonitis dengan latar belakang pundi hempedu yang pecah, oleh itu penting untuk mendiagnosis patologi dan memberikan bantuan kepada pesakit seawal mungkin. Ini akan meningkatkan ramalan yang baik..

Bentuk subakut

Gejala bentuk pecahnya pundi hempedu subakut (dalam kes apabila abses subhepatic terbentuk) mempunyai ciri khas tertentu, termasuk:

  • demam umum (dari menggigil hingga rasa panas di badan), kembung dan berat di perut, loya, hipotensi dan berdebar-debar;
  • sensasi kesakitan juga dilokalisasikan di hipokondrium yang betul;
  • kerana fakta bahawa pembentukan abses dikaitkan dengan pembengkakannya, keadaan septik dapat berkembang di dalam tubuh akibat penyebaran bakteria dan mikroorganisma putrefaktif.

Pencegahan

Sekiranya anda mengalami ketidakselesaan di hati, jangan ubat sendiri! Ini benar terutamanya untuk perubatan tradisional - ramuan herba meningkatkan keasidan darah dan hempedu. Jangan menyalahgunakan analgesik dan antipiretik berdasarkan parasetamol dan asid salisilik.

Lakukan ultrasound perut sekurang-kurangnya sekali setahun. Tidak menghilangkan kepahitan di mulut dengan gula-gula - peningkatan pesat dalam keasidan hempedu. Jangan gunakan urut lebih dari 3 kali seminggu sebagai kaedah untuk mempromosikan tinja. Jangan menahan keinginan untuk membuang air besar, perut kembung.

Jangan menggunakan sayur-sayuran, diet buah-buahan yang kerap. Daging harus dimasukkan ke dalam diet sekali sehari. Jangan memakai tali pinggang yang ketat atau pakaian yang ketat. Jangan mandi kontras selepas bersenam.

Jangan angkat berat yang tidak biasa - setelah mengangkatnya, tarik nafas dengan kerap dan dalam. Ini juga berlaku untuk jarak jauh dan atau dengan kelajuan tinggi tanpa persiapan yang betul..

Biarkan tali pinggang yang diikat dengan kemas masuk perlahan-lahan, bernafas perlahan. Sekiranya terdapat sensasi terbakar, berdenyut - berhenti sehingga perasaan ini hilang.

Bentuk kronik

Sekiranya pecah kecil pundi hempedu tidak didiagnosis tepat pada waktunya dan rawatan yang mencukupi tidak dijalankan, penyakit ini boleh menjadi kronik, yang dicirikan oleh pembentukan fistula di saluran empedu. Untuk keadaan ini, gejala berikut wujud:

  • penyumbatan usus kerana masuknya batu empedu kecil;
  • melalui fistula yang terbentuk, pelbagai bakteria dari usus, sebagai peraturan, memasuki saluran empedu, yang menyebabkan proses keradangan dengan gejala khas (demam, demam, kelemahan, sakit hati, menguning kulit dan membran mukus).

Gejala pecah pundi hempedu berlaku pada kucing dan anjing.

Diagnostik

Harus diingat bahawa perkembangan penyakit ini hanya dapat didiagnosis hanya dengan bantuan kajian instrumental semasa laparoskopi. Semasa membentuk sejarah pundi hempedu yang pecah, perlu memperhatikan kehadiran penyakit kronik hati dan saluran empedu pada seseorang, sementara aduan pesakit sebelumnya mengenai gangguan pencernaan (sembelit, cirit-birit, pembentukan gas berlebihan), reaksi terhadap makanan berlemak dan goreng, penyebaran kesakitan dinilai.

Video

Perforasi pundi hempedu.

Salah satu keadaan mendesak yang memerlukan campur tangan pembedahan adalah pecahnya (perforasi) dinding pundi hempedu. Sebagai peraturan, patologi ini berkembang akibat penyakit kronik hati dan saluran empedu, dalam beberapa kes penyebabnya mungkin kecederaan pada perut. Perlu disebutkan bahawa gejala pundi hempedu pecah pada anjing dan kucing serupa dengan yang berlaku pada manusia..

Analisis

Analisis ciri ciri pecahnya pundi hempedu tidak dapat dilakukan tanpa langkah diagnostik khas yang diperlukan untuk mengesahkan atau membantah diagnosis..

  • Persampelan darah untuk menentukan jumlah leukosit dan dinamika pertumbuhan ESR. Petunjuk ini membantu mengenal pasti tanda-tanda keracunan umum badan dan perkembangan proses keradangan di dalamnya..
  • Pemeriksaan ultrasound pada rongga perut bertujuan untuk menentukan penyetempatan lesi (pecah) dinding organ dan adanya cairan di rongga perut itu sendiri.
  • Kaedah penyelidikan instrumental seperti, laparoskopi, bertujuan untuk pengesahan akhir diagnosis pecah pundi hempedu. Prosedur ini sering diresepkan jika dinding pundi hempedu tidak langsung rosak, dan gejalanya disebabkan oleh kehadiran fistula pundi hempedu.

Apa itu penyakit

Perforasi organ yang dimaksud dalam kebanyakan kes adalah komplikasi proses keradangan di dalamnya, serta kehadiran penyakit lain. Ini bermaksud bahawa penyakit ini dianggap sebagai patologi sekunder. Pecah primer berlaku dengan trauma perut dengan kecederaan pada hempedu.

Sekiranya hempedu pecah, perlu segera berjumpa doktor. Seseorang merasakan sakit yang tajam dan memerlukan pertolongan segera - pembedahan. Penyakit ini agak jarang berlaku, yang meningkatkan bahayanya, kerana dalam beberapa kes penyakit ini mudah dikelirukan dengan patologi lain.

Rawatan

Bercakap mengenai kaedah merawat pecahnya dinding pundi hempedu, perlu diperhatikan bahawa rawatan diri sekiranya perkembangan patologi ini tidak dapat diterima dan boleh mengakibatkan akibat serius seperti peritonitis dan sepsis, yang boleh membawa maut. Pertama sekali, adalah perlu untuk merawat gejala pecahnya pundi hempedu dan kemudian meneruskan penghapusan patologi secara langsung.

Semua langkah terapi dan lain-lain yang berkaitan dengan rawatan pundi hempedu yang pecah harus dilakukan di hospital perubatan di bawah pengawasan doktor yang merawat. Dengan tanda-tanda yang jelas yang menunjukkan kerosakan fizikal pada dinding dan tisu pundi hempedu, keputusan harus dibuat dalam masa satu jam untuk memasukkan pesakit ke hospital dan menghilangkan patologi secara pembedahan..

  • Sekiranya pecah dinding disahkan, maka dalam kes ini, pembetulan pembedahan (jahitan dinding) organ dilakukan.
  • Sekiranya peritonitis berkembang, rongga perut dibebaskan dari cecair yang dihasilkan dan dirawat dengan larutan antiseptik.
  • Sekiranya batu empedu dijumpai di rongga pundi hempedu semasa operasi, keputusan dibuat mengenai kolesistektomi (penyingkiran batu dari pundi hempedu). Ini adalah perlu untuk mencegah perkembangan penyakit ini dan berulang..
  • Sekiranya pecahnya dinding pundi hempedu bukanlah akibat dari adanya batu di rongga organ, maka semasa operasi, perlu diketahui adanya atau ketiadaan fistula di saluran empedu.
  • Sebab untuk perkembangan keadaan mendesak mungkin adalah peningkatan ukuran pankreas, yang mencegah aliran keluar hempedu bebas dari rongga organ..
  • Selepas campur tangan pembedahan, dalam tempoh selepas operasi, pesakit diberi ubat antibiotik yang sesuai untuk mencegah perkembangan fokus keradangan di tapak jahitan (dalaman dan luaran).

Adalah tepat untuk mengatakan di sini bahawa kemasukan ke hospital pada pesakit dengan kolesistitis akut dan terapi ubat yang tepat dapat mencegah pecahnya dinding pundi hempedu, iaitu:

  • untuk melegakan proses keradangan, kursus antibiotik diresepkan dengan penggunaan antispasmodik secara serentak;
  • sensasi menyakitkan melegakan ubat-ubatan kumpulan analgesik;
  • jika batu-batu kecil dijumpai di rongga pundi hempedu, disarankan untuk menggunakan terapi untuk menghapusnya (dari larut dengan ubat khas hingga menghancurkan batu-batu ini menggunakan kaedah canggih moden, misalnya laser menghancurkan).

Gejala pecah

Apabila pecah organ berlaku, orang tersebut segera mengalami kesakitan yang teruk, yang disertai dengan luka di bahagian perut. Selalunya orang mengalami kejutan yang menyakitkan dan dari ini mereka pingsan. Dalam kes ini, kulit menjadi pucat, dan keadaan kesihatan mangsa bertambah buruk.

Sekiranya terdapat rasa sakit yang tajam, maka anda tidak harus berusaha menghilangkan atau entah bagaimana cuba meringankan keadaan pesakit. Kita harus menunggu ketibaan doktor. Sebelum itu, adalah perlu untuk mewujudkan kedamaian sepenuhnya bagi seseorang, untuk melonggarkan pakaian ketat. Pakar menasihatkan untuk tidak berbaring, tetapi untuk mengambil posisi duduk, dan yang paling penting, jangan melakukan pergerakan tiba-tiba. Gejala pecah selalu diucapkan..

Sekiranya pecah disebabkan oleh kolesistitis, maka gejalanya adalah seperti berikut:

  • terdapat rasa sakit yang tidak tertahankan yang tajam - seperti serangan di bawah tulang rusuk kanan, rasa sakit dapat diberikan pada kawasan bilah bahu atau ke kawasan sendi bahu;
  • orang itu mual, muntah dengan ganas dan tidak ada peningkatan yang ketara;
  • suhu badan meningkat;
  • perut kembung diperhatikan;
  • najis tidak stabil (cirit-birit);
  • pada wajah tanda-tanda mabuk yang teruk;
  • kulit bertukar menjadi pucat.

Terdapat pemerhatian yang menarik bahawa sebaik sahaja organ itu pecah, maka pada awalnya rasa sakit dapat dikurangkan dengan ketara. Secara semula jadi, keadaan seperti itu sebenarnya hanyalah sensasi ilusi dari keadaan sihat tertentu. Ini berlaku kerana reseptor kesakitan dengan pecahnya organ serta-merta mati dan oleh itu berhenti memberi isyarat kesakitan.

Selepas ini, gejala muncul menunjukkan keracunan terkuat (keracunan) badan, serta gejala yang menunjukkan peritonitis - suhu tinggi (di atas 38 ┬░ C), berdebar-debar, pernafasan cetek, sekejap-sekejap, disertai dengan suara kuat, kembung, lidah dan bibir menjadi kering, manusia muntah.

Sudah tentu, gejala seperti itu tidak dapat diabaikan atau dikelirukan dengan orang lain, yang bermaksud bahawa seseorang mesti memahami bahawa bahaya yang nyata mengancam kesihatan dan nyawanya..

Oleh itu, perlu segera menghubungi pertolongan kecemasan. Jika tidak, sebarang kelewatan boleh membawa akibat yang tidak dapat diperbaiki - sepsis (jangkitan) akan berkembang, yang akan mengakibatkan kematian mangsa.

Hanya doktor yang dapat menentukan diagnosis yang tepat dengan melakukan diagnosis ultrasound. Sekiranya disahkan berlubang, pesakit segera dihantar ke bahagian pembedahan, di mana dia menjalani pembedahan..

Sebagai hasil pembedahan, pakar bedah menjahit organ (mungkin perlu mengeluarkan organ yang rosak), membuang hempedu yang terkumpul dari rongga perut, dan mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk pembasmian kuman. Hasil daripada tindakan ini, ancaman kematian akan berlalu. Sememangnya, semuanya bergantung pada kelayakan pakar bedah dan pada rayuan seseorang untuk bantuan operasi tepat pada masanya..

Penting untuk diketahui! Hepatitis dirawat dengan ubat tradisional, hanya pada waktu pagi dengan perut kosong... Baca lebih lanjut ┬╗Sumber: pechen5.ru

Bolehkah pundi hempedu pecah?

Masalah dengan sistem empedu selalu membahayakan kesihatan manusia, kerana mengganggu proses pencernaan dan memperburuk keadaan pesakit. Perforasi, dengan kata lain, pecahnya pundi hempedu, diakui sebagai salah satu keadaan berbahaya. Keadaan ini berlaku apabila hempedu memasuki rongga peritoneal dan peritonitis berkembang di dalamnya..

  • Cara mengenal pasti pundi hempedu yang pecah?
  • Gejala pecah akut
  • Gejala pecah subakut
  • Gejala pecah kronik
  • Komplikasi pundi hempedu yang pecah
  • Rawatan

Pecahnya akut ketika hempedu memasuki perut, kronik apabila fistula berlaku di antara pundi hempedu dan saluran usus, dan subakut ketika terjadi abses. Gejala disebabkan oleh usia dan gaya hidup pesakit, dan jenis kerosakan pada dinding organ. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci sama ada pundi hempedu boleh pecah, bagaimana ia berlaku dan mengapa, serta kemungkinan tindakan pesakit.

Cara mengenal pasti pundi hempedu yang pecah?

Doktor memberi perhatian khusus kepada pengumpulan anamnesis ketika pesakit berlaku. Amalan klinikal mendakwa bahawa jika pundi hempedu pecah, maka penyebabnya adalah dalam proses keradangan kronik di dinding organ, pemburukan kolesistitis, atau jika terdapat batu di pundi hempedu. Sebelum pecah, pesakit mendedahkan gejala berupa rasa sakit atau rasa berat di perut kanan, penolakan makanan berlemak, mual atau muntah dengan muntah hijau, adanya rasa pahit di mulut. Dalam beberapa kes, kekuningan sklera mata atau kulit diperhatikan. Kolik bilier menimbulkan rasa sakit yang memancar ke lengan, lengan kanan atau belakang.

Fungsi hempedu adalah memecah lemak makanan, oleh itu, ketika organ empedu meradang, proses pencernaan gagal. Ini menampakkan diri dalam bentuk sembelit dan cirit-birit yang sering bergantian, perut kembung dan makanan berlemak. Ciri anatomi laluan untuk mengeluarkan hempedu adalah hubungannya dengan saluran di pankreas, oleh itu, fenomena ciri untuk pankreas ditambahkan pada gejala kerosakan pada sistem empedu..

Ini boleh menjadi sakit pada pusar, sindrom sakit girdle, berat di rongga perut dan bersendawa, cirit-birit dan distensi perut yang berterusan. Pundi kencing boleh pecah kerana trauma di perut, maka gejalanya serupa dengan manifestasi kolesistitis.

Gejala pecah akut

Sekiranya terdapat kolesistitis akut, terdapat banyak kes pecah dalam bentuk akut. Gejalanya spesifik dan serupa dengan keradangan pada organ empedu. Berikut ini adalah manifestasi yang paling mencolok:

  • kenaikan suhu badan;
  • kurang selera makan dan tidak menyukai makanan;
  • muntah dan loya berterusan;
  • sakit ciri di bahagian atas perut, di bawah tulang rusuk di sebelah kanan;
  • kekuningan pada sklera mata dan kulit, mungkin tidak muncul dalam semua kes.

Pundi hempedu yang pecah menyebabkan kesakitan yang teruk, intensiti yang meningkat. Dari hipokondrium kanan, sindrom kesakitan melampaui sistem empedu, suhu meningkat, pesakit diseksa oleh muntah, kelemahan dan keletihan. Doktor mengesan kerengsaan pada selaput lendir rongga perut, rasa sakit pada palpasi dan gejala peritonitis.

Gejala pecah subakut

Apabila pundi hempedu pecah dan abses terbentuk di bawah hati, mereka bercakap mengenai pecah subakut. Ia selalu disertai dengan menggigil dan rasa sakit di sebelah kanan, demam dan rasa berat di perut, degupan jantung yang kerap dan tekanan darah yang berkurangan secara mendadak.

Dalam beberapa kes, pengembangan abses menyebabkan sepsis kerana penyebaran bakteria patogen ke dalam plasma darah. Jangkitan abses subhepatic yang jarang berlaku sangat jarang - keparahan dan kembung perut, mual dan demam rendah.

Gejala pecah kronik

Penting untuk diketahui! 78% orang dengan penyakit pundi hempedu menderita masalah hati! Doktor sangat mengesyorkan agar pesakit dengan penyakit pundi hempedu menjalani pembersihan hati sekurang-kurangnya sekali setiap enam bulan. Baca lebih lanjut.

Pundi hempedu boleh pecah di beberapa tempat untuk waktu yang lama, dan fistula terbentuk. Saluran cholecystoduodenal dan cholecystogastric yang paling biasa untuk hempedu. Tidak ada gejala khusus, oleh itu, untuk membuat diagnosis, anda harus melakukan sejumlah pemeriksaan instrumental atau laparoskopi diagnostik. Daripada gejala yang paling ketara dan mencolok, penyumbatan usus diperhatikan akibat penyumbatan saluran usus dengan batu..

Kerana kekurangan kemandulan pada saluran usus, bakteria di sepanjang laluan menaik menembusi jalur ekskresi hempedu, yang menyebabkan perkembangan kolangitis akut. Ia dibezakan dengan kenaikan suhu yang mendadak hingga demam, berkeringat teruk dengan latar belakang menggigil, muntah dan sakit di hati, mual dan kadang-kadang menguning kulit dan mata. Dengan penyakit kuning, sindrom kolestatik dengan hipotensi dan bradikardia, pruritus dan dermatitis dikesan. Apabila keadaan ini menjadi kronik, manifestasi klinikal sangat serupa dengan kolesistitis kronik..

Komplikasi pundi hempedu yang pecah

Apabila pundi hempedu pecah, perhatikan jenis perforasi. Yang paling teruk adalah varian pecah akut dengan peritonitis bilier. Sebagai peraturan, gejala dalam kes ini adalah kesadaran yang kabur, kulit pucat, sakit perut, keadaan kejutan dan penyumbatan usus lumpuh. Keterukan peritonitis dicirikan oleh rawatan jangka panjang dengan rejimen yang sukar - sebagai tambahan kepada rawatan antibakteria, stenting saluran empedu diperlukan untuk mencegah aliran hempedu ke rongga perut. Sekiranya pecahnya adalah akut, maka kolesistektomi dilakukan.

Perkembangan abses di bawah hati menyebabkan penyumbatan saluran usus dari jenis mekanikal, sementara ukuran besar pengumpulan nanah diperhatikan. Sekiranya keadaan ini bertambah buruk, laparotomi kecemasan dilakukan, di mana abses dikeluarkan dan seluruh rongga dikeringkan. Pesakit menjalani terapi antibakteria secara besar-besaran.

Pembentukan fistula berbahaya apabila kalkulus besar dilepaskan ke saluran usus, yang menyebabkan kekejangan usus. Ini mengancam dengan penyumbatan usus, yang dirawat secara pembedahan. Pakar bedah membuang sebahagian usus di tempat kekejangan dan memulihkan kawasan itu dengan plastik.

Apa-apa jenis pecah menyebabkan akibat dan komplikasi yang rumit, jadi perlu untuk mencegah keadaan seperti itu dan merawat sistem empedu pada waktunya sehingga peningkatan stabil..

Rawatan

Apabila pundi hempedu pecah, pesakit mencatat gejalanya, tetapi penting untuk tidak memulakan rawatan diri. Manifestasi sering menyerupai banyak penyakit lain dari sistem empedu. Organ berlubang menyebabkan banyak kesulitan, termasuk kematian, yang memerlukan permintaan segera untuk mendapatkan bantuan perubatan ke klinik. Rawatan dijalankan di hospital di bawah pengawasan kakitangan yang ketat. Ini penting untuk mengelakkan abses dan radang pada rongga perut..

Sekiranya pecah tidak dibenarkan, maka keadaan akut pundi hempedu kadang-kadang dapat dirawat dengan ubat-ubatan:

  • antispasmodik, antibiotik dan ubat-ubatan yang melegakan keradangan;
  • analgesik untuk menghilangkan rasa sakit. Bahan narkotik dalam komposisinya dilarang, kerana ia menyebabkan kekejangan;
  • jadual pemakanan dan diet terapeutik, sejumlah kecil makanan dalam satu hidangan.